MICHELIN X-Ice North 4

(Personbil - Vinterdäck, dubbade)

Nr. 1 på is!

Testvinnare i Aftonbladet 2018 & 2019.

Beskrivning

NR 1 PÅ IS(1)(2)(3)

Nr 1 på bromsning på is, nytt och efter 1 000 mil

  • 3,7 meter kortare bromssträcka på is när det är nytt(1)
  • 4,8 meter kortare bromssträcka på is efter 1000 mil(2)

Nr 1 på väghållning på is
MICHELIN X-ICE NORTH 4 utklassar sina konkurrenter i genomsnitt med 3,2 s när det gäller varvtid på handlingbana på is(3)

Komfort och Trygg körning

  • Optimal kombination av låg ljudnivå och komfort vid körning på asfalterad väg (baserat på objektiva och subjektiva tester)(4)
  • Utmärkt prestanda på snö, både när det gäller bromsning och acceleration(5)

19% lägre bränsleförbrukning(6)

Dimensioner

Däcktyp

Bredd
Profil
Diameter
Belastningskapacitet
Hastighetskapacitet
Specifikation
185
65
R15
92
T
XL
195
65
R15
95
T
XL
195
60
R15
92
T
XL
195
60
R16
93
T
XL
205
60
R15
95
T
XL
205
60
R16
96
T
XL
205
55
R16
94
T
XL
205
50
R17
93
T
XL
215
65
R16
102
T
XL
225
60
R16
102
T
XL
225
55
R17
101
T
XL
225
45
R17
94
T
XL
225
45
R18
95
T
XL
235
50
R17
100
T
XL
235
50
R18
101
T
XL
235
45
R18
98
T
XL
235
45
R19
99
H
XL
245
50
R18
104
T
XL
245
45
R18
100
T
XL
245
40
R18
97
T
XL
245
45
R19
102
H
XL
255
45
R18
103
T
XL
255
40
R18
99
T
XL
255
40
R19
100
H
XL

Villkor

(1) i genomsnitt jämfört med sina konkurrenter baserat på tester gjorda mellan dec 2017 och jan 2018 av test world, på uppdrag av michelin. bromsning på is (från 30 till 5 km/tim) och acceleration på is (från 5 till 30 km/tim) med dimension 205/55 r16 91v på en vw golf 7. jämförelse mot bridgestone noranza 001, continental ice contact 2, nokian hakkappeliitta 9, goodyear ultragrip ice arctic, pirelli ice zero. genomsnitt av 3 testförhållanden (-12°c, -10°c och -4°c).
(2) i genomsnitt jämfört med sina konkurrenter baserat på tester gjorda under jan 2018 av test world, på uppdrag av michelin. bromsning på is (från 30 till 5 km/tim) med dimension 205/55 r16 91v på en vw golf 7. jämförelse av michelin x-ice north 4 mot bridgestone noranza 001, continental ice contact 2, nokian hakkappeliitta 9, goodyear ultragrip ice arctic, pirelli ice zero. genomsnitt av 2 testförhållanden (-15°c och -8°c). 1 000 mil körda under verkliga förhållanden i norra finland.
(3) i genomsnitt jämfört med sina konkurrenter baserat på tester gjorda mellan dec 2017 och jan 2018 av test world, på uppdrag av michelin. test av ice handling /isgrepp på 1 km lång isbana med dimension 205/55 r16 91v på en vw golf 7. jämförelse mot bridgestone noranza 001, continental ice contact 2, nokian hakkappeliitta 9, goodyear ultragrip ice arctic, pirelli ice zero. genomsnitt av 2 testförhållanden (-11°c och – 4°c).
(4) subjektiva och objektiva tester av ljudnivå på svart asfalt, gjorda i jan 2018 av tüv süd, på uppdrag av michelin, med dimension 205/55 r16 91v på en vw golf vii 1.5 tsi. jämförelse mot bridgestone noranza 001, continental ice contact 2, nokian hakkappeliitta 9, goodyear ultragrip ice arctic, pirelli ice zero. genomsnitt av tester i 3 olika hastigheter (50 – 80 – 110 km/tim).
(5) baserat på tester av bromsning och acceleration på snö gjorda mellan dec 2017 och jan 2018 av test world, på uppdrag av michelin med dimension 205/55 r16 91v på en vw golf 7. jämförelse mot bridgestone noranza 001, continental ice contact 2, nokian hakkappeliitta 9, goodyear ultragrip ice arctic, pirelli ice zero. genomsnitt av 2 testförhållanden (-10°c och – 15°c).
(6) baserat på interna tester gjorda av michelin på ladoux technology center (clermont-ferrand, frankrike) mellan aug 2016 och nov 2017 med 205/55r16 x-ice north 3 och 205/55r16 x-ice north 4